sickan.blogg.se

Malin, 20 vintrar och har huvudet fullt med idéer!!! Här hoppas jag kunna skriva av mig lite, dela med mig av min vardag som student i Lund och visa er lite av vem jag är!

Första!

Kategori: Allmänt

Första inlägget!
 
 
Har haft en blogg när jag reste runt i Australien, men nu är det en vardagsblogg som visar allt i mitt tråkiga och ordinära liv! Jag har mååånga planer för denna höst! Jag pluggar intermediala studier och varje gång jag säger detta så nickar människor oförstående på sina huvud och frågar om vad det egentligen är. Detta är den mest komplicerade frågan en människa kan ställa så här kommer universitetets förklaring till vad jag studerar:
 
 
"Att studera intermedialitet är att studera hur olika konstarter och medieformer samverkar och kan relateras till varandra. Studiet av intermediala relationer har under de senaste decennierna i allt större omfattning etablerats vid universitet och högskolor i Europa och USA. I ämnet Intermediala studier studeras interaktionen mellan verbala, visuella och tonande medier i såväl estetikens och konstarternas värld som i populärkulturen och informationssamhället. Sådana möten mellan medier har blivit ett allt viktigare inslag i den postmoderna kulturen där man friskt blandar ord, bilder och toner och där gränserna mellan hög- och populärkultur tenderar att suddas ut. Denna företeelse är emellertid inget nytt fenomen. I själva verket är dialogen mellan medier och mellan konstarter något som pågått under alla tider. Inom ämnet Intermediala studier studeras sådana relationer både i samtiden och i det historiska perspektivet. Kursen är lämplig att kombinera med universitetsämnen som konst-, musik- och litteraturvetenskap. Intermediala studier erbjuder perspektiv och ökad förståelse för ett stort antal ämnesområden och yrkesuppgifter: lärare med inriktning mot språk, medier, kommunikation estetik, litteratur, film, konst. Inom kulturlivet (konsthallar, museer, förlag, teater, bibliotek, m.m.), journalistiska yrken – överallt där kommunikation och information av alla de slag står i centrum är en fördjupad förståelse av hur allt hänger ihop, av största vikt. "
 
 
Det är väldigt intressant och jag kommer definitivt ha nytta av det i framtida yrken. Vill jobba med kommunikation av något slag så det är spännande, även om det bara är en 30p kurs till och börja med! Har många planer för hösten. Vill klara av min kurs, komma i form, träffa massa nya roliga människor, testa nya saker, spara pengar till framtida resor utomlands, göra roliga projekt med vänner, komma ur min "comfort zone" vilket är sjukt läskigt och massor av annat spännande, läskigt och underbart! Första inlägget klart! Får se hur duktig jag kan vara med att uppdatera i höst!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: